צילמו אותי בשירותים בבית הספר — מה לעשות?

שירלי קליין, מטפלת זוגית משפחתית, מעניקה באופן קבוע עצות לבני נוער באתר Askpeople ומסייעת להם להתמודד עם קשיים ומצוקות שמטרידים אותם. התשובות שלה גם מתפרסמות באתר האינטרנט של מגזין Rosh1. במקרה המתואר מטה, מספר נערה בת 15 על מקרה טראומטי שקרה בבית ספר ובו צולמה בשירותים ע"י נערים אחרים. הנערים הפיצו את התמונות בין בני כיתתה, בעוד צוות ההוראה נכשל מלבלום את התופעה.

לפני יומיים גיליתי שמישהו צילם אותי בזמן שהייתי בשירותים בבי"ס!!!
חברות שלי הראו לי את התמונה ורואים בבירור שזו אני! מאז התמונה כבר עוברת בין כל השכבה ואתמול פשוט לא הגעתי לבי"ס מהבושה…
ניסיתי לפנות לחברים בשכבה שימחקו את התמונות ולא יפיצו אבל זה רק רבע שכבה ולא כולם.
פניתי למורה שלי והיא אמרה שהיא תעשה שיחה עם כל הכיתה אבל זה עוד יותר מביך אותי אז אמרתי לה שאולי כדאי לוותר.
להורים שלי אין סיכוי שאני אומרת את זה כי זה כל כך מפדח והם בטח יעשו מלא בלאגן בבי"ס וכולם ידברו על זה עוד יותר. אני לא יודעת מה לעשות יותר!
אני מפחדת שזה יופץ גם לבתי ספר אחרים בעיר מה אני עושה עכשיו??

מדובר למעשה בעבירה על החוק שאין לה מקום בחברה מתוקנת. הבירה מצדיקה פנייה למשטרה ולרשויות. על מנת לסייע לנערה להתגבר על המצוקה ולמצוא פתרון מתאים, שירלי קליין פרסמה את התגובה הבאה

שמרית יקרה,

 

התלבטות לא קלה עומדת לפנייך. מלבד קיומו של הצילום המביך בווטסאפ, אני מבינה שאת נבוכה גם מהאפשרות של שיחה כיתתית או שאת חוששת מהבלגן שייווצר אם הורייך יגלו. כמו כן, הרי נדמה שזה לא בסדר "להלשין" על ילדים אחרים. יחד עם זאת, עלייך לזכור שלא עשית שום דבר רע או פוגעני – ההפך הוא הנכון. ילדים הציצו לך, צילמו אותך והפיצו תמונה שלך בשירותים. השירותים הם מקום אינטימי שבו האדם נמצא בפרטיות ומובן מאליו שהצצה לתא שירותים וצילומו של אדם ללא ידיעתו הם מעשים שלא ייעשו! במקום שהם יתביישו בדרכם הפוגענית והאסורה רק כי הם חושבים ש"זה היה בצחוק", יוצא שאת מפספסת לימודים ושרויה בעוגמת נפש. עלייך להבין שמעשה זה הוא עברה על החוק. על פי חוק, אדם שמפיץ תמונות פוגעניות של אדם אחר – עונשו עשוי להגיע עד חמש שנות מאסר. כלומר מדובר בעברה חמורה ביותר, ולך אסור לעבור על כך לסדר היום. התערבות של המחנכת אינה מספיקה. חשוב שתערבי את היועצת, את ההנהלה ואת הורייך. גם אם יהיה "סיפור גדול" סביב העניין, אסור לתת יד לילדים שפוגעים באחרים על-ידי הפצת תמונות פוגעניות, והם צריכים לתת את הדין על התנהגותם.

מחזקת את ידייך,

שירלי קליין – מטפלת משפחתית זוגית מוסמכת, מומחית בבני נוער.